مدرسه حفظ بندرکنگ


 

تلفن نعمت است

نعمات خداوند بسیار زیاد است و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود و تلفن و وسایل ارتباط جمعی جزئی از نعمت‌های این عصر می‌باشد که انسان مؤمن با بهره‌برداری صحیح از آن خود را به خدای خویش نزدیک می‌کند. تلفن همراه به عنوان وسیله‌ی جدا نشدنی همیشه همراهمان است تا امکان ارتباط با دیگران را فراهم آورد، این ارتباط دارای آداب و فرهنگ خاصی است که عدم توجه به آن می‌تواند به شخصیت فرد در جامعه ضربه وارد کند مثلا: برخی فکر می‌کنند داشتن تلفن همراه گرانقیمت نوعی افتخار محسوب می‌شود و نشانه‌ی شخصیت والای آن‌ها است ولی بر خلاف این افکار، شناخت و رعایت فرهنگ آن است که شخصیت فرد را نشان می‌دهد.

آداب تلفن

1. با دقت و درست شماره گیری کنید تا مزاحم دیگران نشوید، چون بی دقتی سبب مزاحمت خواهد شد و اگر به قصد مزاحمت این کار انجام گیرد فرد گنهکار می‌باشد.

2. وقت مناسبی را برای تماس گرفتن خود انتخاب کند تا مزاحم کار و استراحت و غذا خوردن دیگران نشود، مثلا نیمه شب تماس گرفتن سبب پریشانی خانواده خواهد شد.

3. طبق ادب شرعی و اسلامی شایسته است کسی که زنگ می‌زند سلام را فراموش نکند و بعد از آن به احوال پرسی و کارش بپردازد، حتی به همسر یا اعضای خانواده که چند لحظه‌ی پیش آنها را دیده‌اید ادب سلام را رعایت کنید.

4. پاسخ سلام برای مخاطب واجب می‌باشد و خواهران دقت داشته باشند مشکلی نیست که سلام کنند یا پاسخ دهند ولی به گونه‌ای نباشد که توجه طرف مقابل را جلب کند، این کار حرام است.

5. از به درازا کشیدن سخن بدون ضرورت خوداری نمایید چه بسا فرد دیگری پشت خط کار مهم یا خود فرد موعدی دارد ولی به دلیل رودربایستی جواب می‌دهد و قلباً طرف را نفرین می‌کند.

6. با صدای بلند صحبت کردن با تلفن همراه در کوچه و خیابان کار پسندیده‌ای نیست و باعث جلب توجه منفی دیگران می‌شود، لذا از انجام این کار بپرهیزید.

7. خواهران توجه نمایند که در کوچه و خیابان جواب تلفن را ندهند یا به اندازه ضرورت جواب داده و صدای خویش را پایین بیاورند.

8. هنگام مکالمه در مکان عمومی یا در جمع بهتر است از دیگران مقداری فاصله بگیریم و با صدای آهسته به صحبت ادامه دهیم.

9.شرعا حق ندارید تلفن همراه دیگران را بدون اجازه پاسخ داده یا پیام‌های شخصی فرد را بخوانید.

10. در صورت شماره گیری اگر بعد از سه بار تماس، پاسخی دریافت نکردید از تماس مجدد خودداری کنید، مانند: ادب در زدن درب منزل.

فوائد

1. با یک تماس می‌توان صله رحم به جا آورد که طبق فرمایش رسول اللهr سبب ازدیاد رزق و طولانی شدن عمر می‌گردد.

2. با ضبط و نگه‌داری قرآن و سخنرانی و کلیپ‌های دینی معلومات خود را بالا برده و هر چه بیشتر به سوی خدا تقرب بجوئید.

3. با وصل نمودن موبایل خود به اینترنت می‌توانید معلومات علمی خود را به روز کنید و همچنین در کارهای تجاری و اقتصادی موفق‌تر باشید ولی مواظب باشید دشمن قسم خورده‌ی‌تان شیطان قدم به قدم سرتان را کلاه نگذارد!

تذکرات

1. تلفن یک وسیله‌ی شخصی می‌باشد پس بدون اجازه فرد حق استفاده از آن را نداریم، زیرا ممکن است تصویر، پیام یا اسمی روی صفحه باشد که صاحب گوشی دوست نداشته باشد ما آن را ببینیم و  اصرار در دیدن محتویات گوشی دیگران کاری زشت می‌باشد.

2. از کسی بدون اجازه عکس و فیلم نگیریم همچنین سخنان همدیگر را بدون اجازه ضبط نکنیم این کار نوعی خیانت محسوب می‌گردد.

3. گوش دادن به مکالمه دیگران شرعا جایز نیست و حرام است.

4. زنگ تلفن آزار دهنده و مبتذل و رکیک نباشد، و از گذاشتن تلاوت قرآن و اذان نیز خوداری گردد چه بسا فرد در دستشویی است و تلفنش با تلاوت قرآن به صدا در می‌آید و همچنین با جواب دادن آیه را بدون اکمال آن قطع می‌کنیم که این خود نوعی بی‌احترامی به قرآن می‌باشد.

* تمام موارد فوق در مورد آهنگ پیشواز هم صدق می‌کند.

* آهنگ زنگ تلفن شما نشان دهنده‌ی شخصیت شماست.

5. در داخل مسجد و هنگام نماز خواندن موبایل خود را به صورت صامت (سکوت) در آورده تا سبب حواس پرتی نشود و در صورت فراموش نمودن اگر موبایلتان در هنگام نماز زنگ خورد حتماً آن را از جیبتان بیرون آورده و خاموش کنید که این حرکت خللی در نماز شما ایجاد نمی‌کند.

6. برخی از افراد در کوچه و خیابان بوسیله‌ی تلفن همراه خود به آهنگ‌های رکیک با صدای بلند گوش می‌دهند،  این خود نوعی آزار رساندن به دیگران است و سبب ناراحتی افراد می‌شود و سبب تحقیر شخصیت فرد در دید دیگران می‌شود، لذا از انجام این کار بپرهیزید.

7. تأمین سلامت جامعه از دیدگاه دین لازم است و عدم رعایت آن سبب اخلال در جامعه می‌گردد، لذا همانطور که قوانین راهنمایی و رانندگی باید رعایت گردد در زمان رانندگی از تماس گرفتن یا جواب دادن و خصوصاً پیامک فرستادن جداً خودداری نمائید، حفظ ایمنی همیشه باید مهم‌ترین زنگی باشد که در گوش شما طنین انداز می‌شود، به خطر انداختن جان خود و دیگران گناهی کبیره بحساب می‌آید.

پیامک و بلوتوث

1. در دادن پیامک‌های مفید کوتاهی نکنید چون به هر جا برسد شما شریک ثواب آن خواهید بود مثل اذکار، جملات پند آموز، یادآوری ایام مهم شرعی همچون روزه و دعای روز عرفه، شب قدر و … مثلا: تذکر روزه عرفه را به ده نفر می‌فرستید که هر نفر برای ده نفر دیگر می‌فرستند که تا اینجا ثواب دویست روزه کسب کرده‌اید.

2. از دادن پیامک‌ها و بلوتوث‌های غیر شرعی و رکیک و مبتذل جداً خودداری کنید زیرا به ده‌ها و صدها نفر دیگر منتقل می‌گردد که نفر اول شریک جرم تمام آنها خواهد بود و در توبه کردن کار فرد را مشکل خواهد کرد چون توانایی پاک کردن آن پیامک‌ها و بلوتوث‌ها را از دست داده‌ است و حتی بعد از مرگ گناه بیننده و خواننده و شنونده‌ی آن پیامک یا بلوتوث سرازیر قبر او خواهد گردید.

3. از فرستادن مسیج‌هایی که ظاهر شرعی ولی بدعت می‌باشد خوداری نمایید مثلا برای آمدن باران صد بار صلوات بفرست و برای ده نفر بفرست، برای دفع بلا سوره‌ی انعام تلاوت کنید، فلان کس رسول اللهr را در خواب دیده … .

4. ارسال پیامک یا بلوتوثی که جنبه‌ی تمسخر به خدا و رسول و دین داشته باشد، خطرناک است و چه بسا سبب کفر شود.

5. فرستادن مسیج‌های طنز برای تنوع و رفع خستگی و به یاد هم بودن زیبا و جالب است، زیرا رسول اللهr می‌فرمود: از محبوب ترين اعمال نزد خداوند متعال شاد کردن يک مسلمان است.

6. با دریافت پیامک تا از صحت آن مطمئن نشده‌اید از ارسال آن به دیگران جداً خودداری کرده تا شریک جرم شایعه پراکنی نباشیم.

عوارض

* از نگهداری  تلفن همراه در مجاورت بافت‌هایی که فعالیت الکتریکی دارند، مانند قلب و مغز جداً پرهیز کنید.

* امواج موبایل در کل آثار منفی خود را دارد، سعی کنید در موقع

استراحت اگر موبایل خود را در حالت هشدار قرار می‌دهید تا شما را برای نماز صبح بیدار کند، مقداری از شما فاصله داشته باشد.

* از دادن موبایل به دست کودکان جهت بازی جداً خودداری کنید زیرا عوارض آن برای کودکان جبران ناپذیر است.

نمونه‌هایی از پیامک‌های خوب

* در مقابل تقدیر خداوند مثل کودکی باش که وقتی او را به هوا می‌اندازی، می‌خندد، چون ایمان دارد که تو او را خواهی گرفت.

* چنان زندگی کن که کسانی که تو را می‌شناسند اما خدا را نمی‌شناسند به واسطه‌ی آشنایی با تو، با خدا آشنا شوند.

* اساس پایداری ایمان  عبادت‌های پنهانی و اساس نابودی ایمان گناهان پنهانیست.

* دوست خوب داشتن بهتر از تنهایی است، ولی تنهایی بهتر از با هر کس بودن است.

* اگر میم مشکلات را برداریم، زندگی شیرین می‌شود برایتان زندگی شکلاتی آرزومندم.

* زندگی یعنی بخند هر چند که غمگینی، ببخش هر  چند که مسکینی، فراموش کن هر چند که دلگیری، اینگونه بودن زیباست هر چند که آسان نیست.!

* اگر کسی خوبیهای شما را فراموش کرد شما خوب بودن را فراموش نکن.

* خوشبختی به کسانی روی می‌آورد که برای خوشبخت کردن دیگران می‌کوشند.

* اگر به دری برخوردی که قفل بود نا امید نباش زیرا اگر قرار بود برای همیشه بسته باشد جای آن را دیوار می‌گذاشتند.

* خدایا مرا به بزرگی چیزهایی که به من ارزانی کرده‌ای آگاه کن تا چیزهای کوچکی که ندارم آرامشم را بر هم نریزد.

 

«خدایا ما را شمعی برای  به سعادت رسیدن دیگران قرار بده.»

 

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! تقواى الهى پيشه كنيد، و سخن حق بگوييد *  تا خدا اعمال شما را اصلاح كند و گناهانتان را بيامرزد، و هر كس اطاعت خدا و رسولش كند به رستگارى (و پيروزى) عظيمى نائل شده است.

 

 

 

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 198
بازدید کل : 8494
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1